0746065162

ESENŢIAL

  + Gradul de opacitate creste de la 25 la 30 de procente pentru parbriz

  + Legislatia despre geamurile laterale spate ramane neschimbata

  + Doar folia antiefractie este legala pe geamurile laterale

 

                 Nu sunt deloc putine masinile care au folie auto montata pe geamuri. Fie ca vorbim de folie solara, antiefractie sau cu blocare a razelor UV, foliile auto sunt de mai multe tipuri si cu mai multe grade de blocare a luminii. Insa asta nu inseamna ca sunt si legale, mai ales daca legea urmeaza sa se schimbe. Iata ce trebuie sa stii.

 

                Oriunde te uiti in jurul tau vezi ateliere care spun ca monteaza folie omologata RAR. Nimic mai adevarat, insa pentru a fi in perfecta legalitate, folia auto trebuie sa raspunda la doua cerinte: folia care se aplica trebuie sa fie certificata de RAR si sa fie aplicata de un agent economic autorizat de RAR pentru aceasta activitate, cu respectarea conditiei de vizibilitate mentionata mai sus. Din pacate, soferii romani nu sunt informati si isi monteaza folie unde pretul este cel mai mic, primesc folie cu timbru RAR si o hartie ce tine pe post de autorizatie, dar cand sunt opriti de RAR isi dau seama ca au luat teapa, din cauza ca montatorul nu avea dreptul sa monteze folie.

 

                 Si atunci cand vezi un pret mic trebuie sa-ti pui un semn de intrebare. Pentru ca service-urile care au dreptul legal sa monteze folie au primit certificarea celor de la RAR contra-cost. Adica autorizatia de montare trebuie platita, iar acest lucru nu si-l permit service-urile mici care cer preturi dubios de reduse, dar o monteaza ilegal. 

   

               Folia solara era interzisa pe geamurile laterale si pe parbriz. Si de acum inainte va ramane interzisa! Legislatia in vigoare spune ca pe geamurile laterale spate si luneta "nu sunt esenţiale pentru vizibilitatea din interior, când autoturismul este echipat cu oglinzi retrovizoare exterioare pe ambele părţi, însă în cazul în care acestea au o transparenţă modificată faţă de cea stabilită prin marcajul de omologare se urmăreşte că stratul aplicat ulterior să fie uniform şi să nu creeze distorsiuni". Cu alte cuvinte, poti sa montezi pe ele cea mai mare opacitate, adica sa le faci inchise la culoare si sa nu mai poti vedea nimic la interior, atata timp cat respecti legea, adica pui folie omologata intr-un service autorizat RAR.

 

                Conform legii, geamurile laterale fata trebuie sa aiba o transparenta de minimum 70%. Cu aceasta transparenta sau una apropiata vin insa geamurile din fabrica, deoarece sticla este tratata. Adica din fabrica, masina ta vine cu geamuri laterale care au o transparenta de 75-85%. Sau, cu alte cuvinte spus, ele au o opacitate (nivel al nuantei fumurii) de 25-15% din fabrica. Conform legii din Romania, RAR-ul permite ca geamurile laterale fata, din cauza ca se afla in campul vizual al soferului, sa aiba o transparenta de minim 70%.

                 Asadar, cine vrea sa-si puna folie si sa respecte legea nu prea are multa marja de eroare, avand la dispozitie doar 5-15% in opacitate. Interesant este ca cele mai deschise folii disponibile in Romania, marca LLumar, au o transparenta de 88%. Asta inseamna ca ofera o nuanta fumurie de 12%. Daca o adaugam la opacitatea cu care deja vine geamul din fabrica, ne dam seama usor ca nu corespunde cerintelor RAR si ca incalca legea. De fapt, nu exista folie solara pe care o poti monta perfect legal pe geamurile laterale, pentru ca vei incalca legea.

                 Singura varianta pentru geamurile laterale fata care iti permite sa respecti legea este folia anti-efractie. Are o opacitate de circa 5% si nu influenteaza mult transparenta geamurilor din fabrica. Asadar, de acum inainte, daca vei vedea masini cu geamurile din fata fumurii, poti sa fii sigur ca nu sunt legale!

 

Iata cum suna noua lege cu privire la foliile solare:

               

                 Daca pana acum legea spunea ca parbrizul trebuie sa aiba o transparenta de 75% si 70% pentru geamurile laterale fata, in viitor aceasta transparenta va fi in ambele cazuri de 70%. Unicul motiv pentru care legea se va schimba este aliniera la standardele europene! 

                  Asta inseamna, teoretic, ca pe parbriz ai putea sa-ti montezi o folie cu opacitate 5%, folie care nici nu exista pe piata. Insa in rest, in ceea ce priveste geamurile laterale fata, legea ramane neschimbata iar masina trebuie sa aiba 70% transparenta. Si cum spuneam mai sus, geamurile oricum au o opacitate de 15-25% din fabrica, ceea ce nu prea te lasa sa montezi niciun fel de folie cu nuanta inchisa in afara de cea perfect transparenta cu rol antiefractie.

 

                 In concluzie, aceasta minuscula modificare a legislatiei, menita sa alinieze standardele RAR la cele europene, nu va influenta cu NIMIC ceea ce se intampla in Romania. Cele 5 procente in plus pe care le va "castiga" opacitatea parbrizului in viitor nu intereseaza pe nimeni si nu influenteaza pe nimeni.